Philosophy

「モノづくり」と「コトづくり」

 Craftsmanship + Creation of Product Value

 

「いいものを作って、きちんと手入れして、長く大切に使う。」

古くから伝わる日本の「モノづくり」は、残念ながら建物をつくる業界ではあまり受け継がれていないように感じます。

 たとえば住宅。日本の住宅ストックはすでに約5800万戸。それは全国約5000万の世帯数をはるかに上回り、数量ではもう十分なはずなのに、いまだ街には多くの住宅会社の工事看板が立ち並び、週末の新聞折り込みは、新築マンションや建売住宅のチラシであふれています。

地球環境問題や資源節約が叫ばれる現在でも、日本における滅失住宅の平均築後年数は依然として約30年。新築した日本の住宅のほとんどは、30年経ったら壊されているということです。ちなみに、アメリカの同年数は55年。イギリスにいたっては77年です。

自動車や家電製品はじめ、日本の工業製品の品質は世界でもトップレベルなはずなのに、新築と解体を繰り返す日本の住宅って、何かおかしいと思いませんか?

 ではなぜ、日本の住宅は30年で解体しなければならないのでしょう。日本の住宅が短命なのは、建設・不動産・金融市場の環境整備不足が大きな原因だと思います。

言い換えれば、価値のある既存住宅が広く流通するような、適切な建物検査や評価、ローン審査制度、メンテナンス履歴や保証制度の確立がなされていないため、消費者の不安が解消されず、新築中心の市場になってしまっているということです。

住宅に関わる業界や業者が、もっと消費者や生活者の視点に立てれば、既存住宅の質の向上や流通の促進が図れるはずです。

住宅は学校やオフィスと違い24時間365日稼働する、そのお客様の多様な「コトづくり」を実現する唯一無二の建物です。多世代に渡り受け継がれ、ライフステージやライフスタイルの変化に柔軟に対応できる可変性の高い住宅こそが、本当に価値のある魅力的な住宅だと、私たちは思うのです。

 私たちはこれまで、多くの優れた建築家やデザイナー、メーカーや職人さん達と共に、住宅に限らず、店舗・オフィス・学校・施設等々、魅力ある既存建築ストックの再生・活用に長くたずさわって参りました。お客様の様々なご要望に対し、各フェーズの専門家と縦横無尽にパートナーシップをとり、調査、評価、企画、デザイン、設計、施工、保証、メンテナンスを、ワンストップでお応えできる体制をとっています。

「いい生活空間をつくって、きちんと手入れして、長く大切に使う。」

日本の建物づくりが、そんな素敵なお仕事になるよう、私たちはこれからもお客様の「モノづくり」と「コトづくり」のお手伝いをしていきたいと思います。


 「Good Design = Efficiency = Longevity」

Japanese craftsmanship has traditionally been reputed for this product design philosophy. Unfortunately, this concept is hardly visible in the Japanese architectural and construction industry today.

 Currently, there are an accounted number of 58 million residences in the country, which exorbitantly exceeds the recorded number of about 50 million households, andyet, billboards and newspapers still abound with daily home advertisements. In Japan, a typical residence has a longevity span of merely 30 years, after which it is commonly demolished to rebuild a new construction. This fact sharply contrasts the longevity record of residences in the US (50 years) and in the UK (77 years).

 Why are Japanese homes refurbished after 30 years? The major reason for this lies in the shortage of environmental management in construction, real estate, as well as in the financial market. Despite efforts to improve the value and quality of existing residences, regular building inspections, maintenance provisions, and the mortgage loan system are not securely guaranteed; hence, tenants tend to lean towards newly-constructed homes that address these factors more effectively.

At ARCHI-MALL CORPORATION, we believe that a building construction must establish a harmonious connection with the contractors, residents and the entire architectural industry, in order to realize the residents’ crucial needs in improving their home condition and quality of life. The ideal criteria for good and effective building design are not only about craftsmanship but also about creation of product value. Moreover, dwellings must be able to respond to positive changes and flexibility of lifestyle. 

  ARCHI-MALL CORPORATION engages in the construction and renovation of residences, commercial establishments, offices, schools, and other institutions, while establishing sound partnerships with architects, designers, craftsmen, other experts and various professionals in the community. We cater to the clients’ diverse demands, and conduct extensive research and evaluations, conceptualize plans and designs, and manage the construction and after-care maintenance of building projects with utmost delicacy, precision and guaranteed reliability.

  「Good Design = Efficiency = Longevity」

At last, our company can instill this essential design philosophy into the wonderful art of building. In order to implement this, we continue to strive in assisting residents and building owners to develop their skills in craftsmanship and creation of product value that can last for many years, both in their work space and everyday life.

 平成24年6月

June 2013

 

株式会社アーキモール

ARCHI-MALL CORPORATION